loading...
حلقه صالحین شهید عزیز علی بابائی
فرهاد حسن زاده بازدید : 9 سه شنبه 17 دی 1392 نظرات (0)
چهل حدیث
۱ـ سه ويژگى برجسته مومن
لايكـون المـومـن مـومنـا حتـى تكـون فيه ثلاث خصـال : ۱ـ سنه من ربه .
۲ـ وسنه من نبيه.
۳ـ و سنه من وليه.
فـاما السنه مـن ربه فكتمان سـره. و امـا السنه من نبيه فمـداراه الناس . و امـا السنه مـن وليه فـاصبـر فـى البـاسـاء و الضـراء.
مـومـن , مـومـن واقعى نيست, مگـر آن كه سه خصلت در او بـاشــد: سنتـى از پـروردگـارش و سنتـى از پيـامبـرش و سنتـى از امـامـش. اما سنت پروردگارش , پـوشاندن راز خود است, اما سنت پيغمبرش , مدارا و نرم رفتارى با مردم است, اما سنت امامـش صبر كردن در زمان تنگدستـى و پريشان حالى است.
اصـول كـافـى, ج ۳,ص ۳۳۹ و تحف العقـــول, ص ۴۴۲
۲ـ پـاداش نيكـى پنهانـى و سزاى افشـا كننـده بــدى
الـمستتر بـالـحسنه يـعـدل سبعين حسنه, و المذيع بالسيئه مخذول, و المستتر بالسيئه مغفور له.
پنهان كننده,كار نيك (پاداشش) برابر هفتاد حسنه است, و آشكار كننده كار بد سـر افكنـده است, و پنهان كننـده كـار بـد آمـرزيـده است.
اصول كافى,ج ۴,ص ۱۶۰
۳ـ نظافت
من اخلاق الانبياء التنظف.
از اخلاق پيـامبـران, نظافت و پـاكيزگــى است.
تحف العقول, ص ۴۴۲
۴ـ امين و اميـن نمـا
لـم يخنك الاميـن و لكـن ائتمنت الخــائن.
امين به تو خيانت نكرده(و نمى كند) و ليكن (تو) خائن را امين تصور نموده اى.
تحف العقول, ص ۴۴۲
۵ ـ مقام برادر بزرگتر
الاخ الاكبر بمزله الاب.
برادر بزرگتر به منزله پدر است.
تحف العقول, ص ۴۴۲
۶ـ دوست ودشمن هر كس
صديق كل امرء عقله و عدوه جهله.
دوست هركس عقل او, و دشمنش جهل اوست.
تحف العقول, ص ۴۴۳
۷ـ دوستى با مردم
التودد الى الناس نصف العقل.
دوستى با مردم, نيمى از عقل است.
تحف العقول, ص ۴۴۳
۸ـ بدى قيل و قال
ان الله يبغض القيل والقـال واضـاعه المـال و كثـره السـوال.
به درستى كه خداوند,داد وفرياد وتلف كردن مال و پرخواهشى را دوشمن مى دارد.
تحف العقول, ص ۴۴۳
۹ـ ويژگيهاى دهگانه عاقل
لا يتـم عقل امـرء مسلـم حتـى تكون فيه عشر خصـال : الخيــر منـه مـامــول. و الشر منه مامـون. يستكثر قليل الخير من غيره, و يستقل كثير الخير مـن نفسه. لا يسام من طلب الخـوائج اليه, و لا يمل مـن طلب العلـم طول دهره. الفقرفى الله احب اليه من الغنى و الذل فى الله احب اليه مـن العز فى عدوه. و الخمـول اشهى اليه من الشهره. ثـم قال (ع) العاشره و ما العاشره؟ قيل له: ما هى؟ قال(ع): لايرى احدا الا قال: هو خير منى و اتقى.
عقل شخص مسلمـان تمـام نيست, مگر ايـن كه ده خصلت را دارا بـاشـد:
۱ـ از او اميد خير باشد.
۲ـ از بدى او در امان باشند.
۳ـ خير اندك ديگرى را بسيار شمارد.
۴ـ خير بسيار خود را اندك شمارد.
۵ـ هـر چه حـاجت از او خـواهنـد دلتنگ نشـود.
۶ـ در عمر خود از دانش طلبى خسته نشود.
۷ـ فقـر در راه خـدايـش از تـوانگـرى محبـوبتـر بـاشــد.
۸ـ خـوارى در راه خـدايـش از عزت بـا دشمنـش محبـوبتـر بـاشــد.
۹ـ گمنـامـى را از پـر نـامـى خـواهـانتـر بـاشـد.
۱۰ـ سپس فـرمـود: دهمى چيست و چيست دهمى ؟ به او گفته شـد: چيست؟ فـرمـود:
احـدى را ننگـرد جز ايـن كه بگـويـد او از مـن بهتـر و پـرهيز كـارتـــر است.
تحف العقول, ص ۴۴۳
۱۰ـ نشانه سفله
سئل الـرضـا (ع) عن السفله فقـال (ع): من كان له شىء يلهيه عن الله.
از امام رضا(ع) سوال شد: سفله كيست؟ فـرمـود: آن كه چيزى دارد كه از (يـاد) خـدا بـازش دارد.
تحف العقول, ص ۴۴۲
۱۱ـ ايمان, تقوا و يقين
ان الايمان افضل من الاسلام بدرجه, والتقـوى افضـل مـن الايمان بدرجه و لم يعط بنوا آدم افضل من اليقين.
ايمان يك درجه بالاتر از اسلام است, و تقوا يك درجه بالاتر از ايمان است و به فـرزنـد آدم چيزى بـالاتـر از يقيـن داده نشده است.
تحف العقول, ص ۴۴۵
۱۲ـ ميهمانى ازدواج
مـن السنه اطعام الطعام عند التزويج.
اطعام و ميهمـانـى كـردن بـراى ازدواج از سنت است.
تحف العقول, ص ۴۴۵
۱۳ـ صله رحم با كمترين چيز
صل رحمك و لـو بشربه من ماء و افضل مـا توصل به الـرحـم كف الاذى عنها.
يوند خـويشـاوندى را بر قرار كنيد گر چه با جرعه آبى باشد, وبهترين پيوند خـويشـاونـدى ,خـود دارى از آزار خـويشـاونـدان است.
تحف العقول, ص ۴۴۵
۱۴ـ سلاح پيامبران
عن الـرضـا(ع) انه كـان يقـول لاصحـابه: عليكم بسلاح الانبياء فقيل: و ما سلاح الانبياء؟ قال: الدعاء.
حضـرت رضا (ع) هميشه به اصحاب خـود مـى فـرمود: بر شما باد اسلحه پيامبران, گفته شـد : اسلحه پيـامبـران چيست؟ فـرمـود: دعا.
اصـول كـافـى , ج ۴,ص ۲۱۴
۱۵ـ نشانه هاى فهم
ان من علامات الفقه: الحلم و العلم , و الصمت باب من ابواب الحكمه ان الصمت يكسب المحبه, انه دليل على كل خير.
از نشانه هاى ديـن فهمـى, حلـم و علم است, و خاموشى درى از درهاى حكمت است. خـامـوشـى و سكـوت, دوستـىآور و راهنمـاى هـر كـار خيرى است.
اصـول كـافـى , ج ۴,ص ۴۴۵
۱۶ـ گوشه گيرى وسكوت
ياتـى علـى الناس زمـان تكون العافيه فيه عشره اجزاء: تشعه منها فى اعتزال الناس و واحد فى الصمت.
زمانى بر مردم خواهدآمد كه درآن عافيت ده جزءاست كه نه جزء آن دركناره گيرى از مردم و يك جزء آن در خاموشى است.
تحف العقول,ص ۴۴۶
۱۷ـ حقيقت توكل
سئل الـرضـا(ع) : عن حـد التـوكل؟ فقـال(ع): ان لاتخـاف احـدا الاالله.
از امام رضا (ع) از حقيقت تـوكل سـوال شـد. فرمـود: اين كه جز خدا از كسـى نترسى.
تحف العقول,ص ۴۴۵
۱۸ـ بدترين مردم
ان شـر النـاس مـن منع رفـده و اكل وحـده و جلـد عبـده.
به راستـى كه بـدترين مردم كسى است ك يارىاش را (از مردم) باز دارد و تنها بخورد و زير دستش را بزند.
تحف العقول,ص ۴۴۸
۱۹ـ زمامداران را وفايى نيست
ليـس لبخيل راحه, و لا لحسـود لذه و لا لملـوك وفـاء ولا لكذوب مــروه.
بخيل را آسايشى نيست و حسود راخوشى و لذتى نيست و زمامدار را وفايى نيست و دروغگو را مروت و مردانگى نيست .
تحف العقول,ص ۴۵۰
۲۰ـ دست بوسى نه
لا يقبل الـرجل يـد الـرجل , فـان قبله يـده كـالصلاه له.
كسى دست كسى را نمى بوسد, زيرا بوسيدن دست او مانند نماز خواندن براى اوست .
تحف العقول,ص ۴۵۰
۲۱ـ حسن ظن به خدا
احسـن الظن بالل, فان من حسـن ظنه بالله كان عنـد ظنه و من رضى بالقليل من الرزق قبل منه اليسير من العمل. و من رضى باليسير من الحلال خفت موونته و نعم اهله و بصره الله دار الدنـيا و دواءهـا واخـرجه منها سـالما الى دارالسلام.
به خداوند خوشبين باش, زيرا هر كه به خدا خوشبين باشد, خدابا گمان خـوش او همراه است, و هر كه به رزق و روزى اندك خشنود باشد, خـداوند به كردار اندك او خشنود باشد , و هر كه به اندك از روزى حلال خشنود باشـد, بارش سبك و خانـواده اش در نعمت باشد و خـداوند او را به دنيا و دوايـش بينا سازد و او را از دنيا به سلامت به دارالسلام بهشت رساند.
تحف العقول,ص ۴۴۹
۲۲ـ اركان ايمان
الايمان اربعه اركان: التـوكل على الله, و الرضا بقضاء الله و التسليم لامـر الله, والتفويض الى الله.
ايمان چهار ركن دارد:
۱ـ توكل برخدا
۲ـ رضا به قضاى خدا
۳ـ تسليم به امر خدا
۴ـ واگذاشتن كار به خدا.
تحف العقول,ص ۴۴۵
۲۳ـ بهترين بندگان خدا
سئل عليه السلام عن خيـار العبـاد؟ فقــال(ع): الذيـن اذا احسنوا استبشروا, و اذا اساووا استغفروا و اذا اعطوا شكـروا, و اذا ابتلو صبروا, و اذا غضبوا عفوا.
از امام رضـا(ع) دربـاره بهتـريـن بنـدگـان سـوال شـد. فـرمـود: آنان كه هر گاه نيكـى كنند خـوشحال شوند, و هرگاه بدى كنند آمرزش خـواهند, و هر گاه عطا شـوند شكر گزارند و هر گاه بلا بينند صبر كنند, وهر گاه خشم كنند در گذرند.
تحف العقول,ص ۴۴۵
۲۴ـ تحقير فقير
مـن لقى فقيـرا مسلما فسلم عليه خلاف سلامه على الاغنياء لقى الله عزوجل يـوم القيامه وهو عليه غضبان.
كسى كه فقير مسلمان را ملاقات نمايد و بر خلاف سلام كردنش بر اغنيا بر او سلام كنـد, در روز قيامت در حالـى خـدا را ملاقات نمايـد كه بـر او خشمگيـن بـاشـد.
عيون اخبار الرضا,ج ۲,ص ۵۲
۲۵ـ عيش دنيا
سئل الامام الرضا(ع): عن عيش الدنيا؟ فقال: سعه المنزل و كثره المحبين.
از حضـرت امـام رضا (ع): دربـاره خـوشـى در دنيـا سـوال شـد. فـرمـــــود: وسعت منزل وزيادى دوستان.
بحارالانوار, ج ۷۶,ص ۱۵۲
۲۶ـ آثار زيانبار حاكمان ظالم
اذا كذب الولاه حبس المطر, و اذا جار السلطان هانت الدوله,واذا حسبت الزكوه ماتت المواشى.
زمانـى كه حاكمان دروغ بگويند باران نبارد, و چون زمامدار ستم ورزد, دولت, خـوار گردد. و اگر زكات امـوال داده نشود چهار پايان از بين روند.
بحارالانوار, ج ۷۳,ص ۳۷۳
۲۷ـ رفع اندوه از مومن
مـن فـرج عن مـومـن فـرج الله عن قلبه يـوم القيمه.
هر كس اندوه و مشكلى را از مومنى بر طرف نمايد خداوند در روز قيامت انـدوه را از قلبش بر طرف سازد.
اصول كافى, ج ۳, ص ۲۶۸
۲۸ـ بهترين اعمال بعد از واجبات
ليـس شـىء مـن الاعمـال عنـد الله عزوجل بعدالفـرائض افضل من ادخـال السرور على المومن.
بعد از انجام و اجبات, كارى بهتر از ايجاد خـوشحالى براى مومن, نزد خداوند بزرگ نيست.
بحارالانوار, ج ۷۸,ص ۳۴۷
۲۹ـ سه چيز وابسته به سه چيز
ثلاثه موكل بها ثلاثه: تحامل الايام على دوى الادوات الكامله واستيلاء الحـرمان علـى المتقـدم فى صنعته, و معاداه العوام على اهل المعرفه.
سه چيز وابسته به سه چيز است:
۱ـ سختـى روزگـار بـر كسـى كه ابزار كـافـى دارد,
۲ـ محـروميت زيـاد بـراى كسـى كه در صنعت عقب مـانـده بـاشـد,
۳ـ و دشمنى مردم عوام با اهل معرفت.
بحارالانوار, ج ۷۸,ص ۳۴۵
۳۰ـ ميانه روى و احسان
عليكم بالقصد فى الغنى و الفقر, و البر من القليل و الكثير فان الله تبارك و تعالـى يعظم شقه التـمره حتـى يـاتـى يـوم القيمه كجبل احـد.
بر شما باد به ميانه روى در فقـر و ثروت, ونيكى كردن چه كم و چه زياد, زيرا خـداوند متعال در روز قيامت يك نصفه خرما را چنان بزرگ نمايـد كه ماننـد كـوه احد باشد.
بحارالانوار, ج ۷۸,ص ۳۴۶
۳۱ـ ديدار و اظهار دوستى با هم
تزاوروا تحـابـوا و تصـافحـوا و لا تحـاشمـوا.
به ديدن يكديگر رويد تا يكديگر را دوست داشته باشيدو دست يكديگر رابفشاريد و به هم خشم نگيريد.
بحارالانوار, ج ۷۸,ص ۳۴۷
۳۲ـ راز پوشى در كارها
عليكـم فى اموركـم بالكتمان فـى امور الدين و الدنيا فانه روى (( ان الاذاعه كفر)) و روى (المذيع و القاتل شريكان) و روى (ما تكتمه مـن عدوك فلا يقف عليه وليك).
بـر شمـا بـاد به راز پـوشـى در كـارهـاتـان در امـور ديـن و دنيـا. روايت شده كه (افشاگرى كفر است) و روايت شده (( كسى كه افشاى اسرار مـى كند با قاتل شـريك است)) و روايت شـده كه (( هـر چه از دشمـن پنهان مـى دارى, دوست توهم بر آن آگاهى نيابد)).
بحارالانوار, ج ۷۸,ص ۳۴۷
۳۳ـ پيمان شكنى و حيله گرى
لا يعدم المـرء دائره السـوء مع نكث الصفقه , و لا يعدم تعجيل العقــوبه مع ادراء البغى.
آدمى نمى تـواند از گردابهاى گرفتارى با پيمان شكنى رهايى يابد, و از چنگال عقـوبت رهـايـى نـدارد كسـى كه بـا حيله به ستمگـرى مـى پــردازد.
بحارالانوار, ج ۷۸,ص ۳۴۹
۳۴ـ برخورد مناسب با چهار گروه
اصحب السلطان بـالحذر, و الصـديق بـالتـواضع,والعدو بـالتحـــرز و العامه بالبشـر.
با سلطان و زمامـدار با تـرس و احتياط همراهى كن , وبا دوست با تواضع و با دشمـن بـا احتيـاط, و بـا مـردم بـا روى خـوش .
بحارالانوار, ج ۷۸,ص ۳۵۶
۳۵ـ رضايت به رزق اندك
من رضى عن الله تعالى بالقليل من الرزق رضى الله منه بالقليل من العمل .
هر كـس به رزق و روزى كم از خدا راضى باشد, خداونداز عمل كم او راضى باشد.
بحارالانوار, ج ۷۸,ص ۳۵۷
۳۶ـ عقل و ادب
العقل حباء مـن الله,والادب كلفه فمن تكلف الادب قدر عليه, و مـن تكلف العقل لـم يزدد بذلك الا جهلا.
عقل , عطيه و بخششى است از جانب خدا, و ادب داشتن, تحمل يك مشقت است, و هر كـس با زحمت ادب را نگهدارد, قادر بر آن مى شود, اما هر كه به زحمت بخواهد عقل را به دست آورد جز بـرجهل او افزوده نمـى شود.
بحارالانوار, ج ۷۸,ص ۳۴۲
۳۷ـ پاداش تلاشگر
ان الذى يطلب من فضل يكف به عياله اعظم اجرا من المجاهد فى سبيل الله.
به راستى كسى كه در پى افزايش رزق و روزى است تا با آن خانواده خود رااداره كنـد, پـاداشـش از مجـاهـد در راه خـدا بيشتر است.
بحارالانوار, ج ۷۸,ص ۳۴۹
۳۸ـ به پنج كس اميد نداشته باش
خمـس مـن لـم تكـن فيه فلاتـرجـوه لشـىء مـن الـدنيـا و الاخـره: من لم تعرف الوثاقه فى ارومته,و الكرم فى طباعه, والرصانه فى خلقه, والنبل فى نفسه و لمخافه لربه .
پنج چيز است كه در هر كس نباشد اميد چيزى از دنيا و آخرت به او نداشته باش:
۱ـ كسى كه درنهادش اعتماد نبينى.
۲ـ و كسى كه در سرشتـش كرم نيابـى,
۳ـ و كسـى كه در آفرينشـش استـوارى نبينى,
۴ـ و كسى كه در نفسش نجابت نيابى,
۵ـ و كسى كه از خدايش ترسناك نباشد.
بحارالانوار, ج ۷۸,ص ۳۳۹ و تحف العقـول, ص ۴۴۶
۳۹ـ پيروزى عفو و گذشت
مـا التقت فئتـان قط الا نصـر اعظمهمـا عفـوا.
گروه با هم رو به رو نمى شوند , مگر اين كه نصرت و پيروزى با گروهى است كه عفو و بخشش بيشترى داشته باشد.
بحارالانوار, ج ۷۸,ص ۳۳۹
۴۰ـ عمل صالح و دوستى آل محمد
لاتدعوا العمـل الصالـح و الاجتهاد : فى العباده اتكالا على حب آل محمد (ص) و لا تدعوا حب آل محمـد(ص) لامرهـم اتكـالا علـى العبـاده فـانـه لايقـبل احـدهـمـا دون الاخر.
مبادا اعمال نيك را به اتكاى دوستى آل محمد(ص) رها كنيد , مبادا دوستى آل محمد(ص) را به اتكاى اعمال صالح از دست بدهيد, زيرا هيچ كدام از ايـن دو , به تنهايى پذيرفته نمى شود.
بحارالانوار, ج ۷۸,ص ۳۴۸
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
حلقه شجره طیبه صالحین (شهید عزیز علی بابائی) پایگاه عاشقان شهدا شیراز جهت اطلاع بیشتر با مدیرت ارتباط برقرار نمایید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 12
  • کل نظرات : 11
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2
  • بازدید ماه : 2
  • بازدید سال : 11
  • بازدید کلی : 1,054